Digitalni tahograf uslov za inostranstvo

Bez autora
May 24 2010

Sva nova teretna vozila koja prvi put idu na registraciju u BiH od 16. juna ove godine moraće imati ugrađen digitalni tahograf. U protivnom, cestovnim prevoznicima iz naše zemlje najvjerovatnije biće onemogućen izlazak van granica BiH. Digitalni tahograf je nadzorni uređaj koji obezbjeđuje prikaz i bilježenje brzine, pređenog puta vozila, te vremena rada i odmora vozača. Njegova upotreba zasniva se na softveru EU i personalizovanim pametnim karticama na kojima se čuvaju podaci, a osim vozača imaju ih prevoznici, nadzorna tijela i radionice. Sve zemlje koje primjenjuju sistem digitalnog tahografa povezane su u jedinstvenu informatičku mrežu. Parlament BiH ovih dana je usvojio Zakon o radnom vremenu, obaveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za evidentiranje (tahografa) u cestovnom prevozu, kojim se uspostavlja zakonski okvir za uvođenje sistema digitalnih tahografa u BiH. Zakon je u dva parlamentarna doma usvojen u različitim tekstovima, pa je potrebno njegovo usaglašavanje, a o tome će parlamentarna komisija raspravljati 28. maja.

Digitalni tahograf uslov za inostranstvoSva nova teretna vozila koja prvi put idu na registraciju u BiH od 16. juna ove godine moraće imati ugrađen digitalni tahograf.

U protivnom, cestovnim prevoznicima iz naše zemlje najvjerovatnije biće onemogućen izlazak van granica BiH.

Digitalni tahograf je nadzorni uređaj koji obezbjeđuje prikaz i bilježenje brzine, pređenog puta vozila, te vremena rada i odmora vozača. Njegova upotreba zasniva se na softveru EU i personalizovanim pametnim karticama na kojima se čuvaju podaci, a osim vozača imaju ih prevoznici, nadzorna tijela i radionice. Sve zemlje koje primjenjuju sistem digitalnog tahografa povezane su u jedinstvenu informatičku mrežu.

Parlament BiH ovih dana je usvojio Zakon o radnom vremenu, obaveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za evidentiranje (tahografa) u cestovnom prevozu, kojim se uspostavlja zakonski okvir za uvođenje sistema digitalnih tahografa u BiH. Zakon je u dva parlamentarna doma usvojen u različitim tekstovima, pa je potrebno njegovo usaglašavanje, a o tome će parlamentarna komisija raspravljati 28. maja.

Iz Ministarstva transporta i komunikacija BiH objašnjavaju da ovaj zakon donosi veću bezbjednost vozača, kao i cestovnog prevoza. Njime se stvaraju i uslovi za sprečavanje narušavanja tržišne utakmice i garantuje bezbjednost i zdravlje vozača, koji moraju biti upoznati s pravilima kojima se utvrđuju dinamika i smjene perioda radnog vremena, odmora i pauza, odnosno perioda raspoloživosti voznog osoblja.

BiH kao potpisnica Evropskog sporazuma o radu posade na vozilima koja obavljaju međunarodni cestovni prevoz ima rok da do 16. juna počne primjenjivati sistem digitalnih tahografa. S obzirom na to da su u svim novim vozilima obavezno ugrađeni digitalni tahografi, bh. prevoznici neće morati da ove uređaje naknadno ugrađuju u svoja vozila. Iako se na uvođenju sistema užurbano radi, stručnjaci upozoravaju da je ostalo još mnogo posla.

"Primjena zakona nemoguća je bez podzakonskih akata. Moramo usvojiti pravilnike o tahografu i radnom vremenu vozača, čije radne verzije imamo i očekujemo da bismo mogli biti pripremljeni za potpisivanje do 5. juna", kaže Zijad Sinanović, direktor Sektora za transport Spoljnotrgovinske komore BiH.

On se nada da bi legislativa mogla biti ubrzo usvojena i ne očekuje sankcije EU u slučaju eventualnog kraćeg kašnjenja. Smatra da bi problema moglo biti zbog nespremnosti kontrolnih organa - inspekcija i policije.

"Biće potrebno vremena da se kontrolni organi obuče za ovu oblast, a primjena sistema digitalnog tahografa ne trpi odgađanja. Stoga može biti haosa na terenu", ocjenjuje Sinanović.

Takođe, smatra da legislativa kojom se uvodi red u tržišnu utakmicu može naškoditi domaćim prevoznicima.

"Bojim se da naši prevoznici neće biti ravnopravni s onima iz EU, koji dolaze sa uređenog tržišta, bez limita dozvola i drugih ograničenja. Na drugoj strani, naši prevoznici nailaze na brojne, često nevidljive barijere", upozorava Sinanović i dodaje da bi ograničenje za bh. prevoznike moglo biti i odgađanje vizne liberalizacije s EU.

Memorijske kartice

Iako cijeli sistem podrazumijeva i uvođenje memorijskih kartica, njihova primjena je odgođena zbog toga što kartice ne možemo izraditi na vrijeme.

"Kartice moraju biti u primjeni od 31. decembra 2010. godine. Zbog ovog prolongiranja roka nećemo doći pod udar EU s obzirom na to da sistem može funkcionisati i bez kartica. Postoji mogućnost printanja digitalnih zapisa, čime će biti omogućena i kontrola", kaže Zijad Sinanović, direktor Sektora za transport Spoljnotrgovinske komore BiH, i dodaje da će za izdavanje kartica biti zadužena Agencija za identifikaciona dokumenta, evidentiranje i razmjenu podataka BiH.

Prvobitno je izdavanje kartica bilo planirano od kraja marta ove godine.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik